Tillfälligheter

Har ni tänkt på att varje steg man tar i ens liv kan förändra hela ens liv egentligen?

Såg filmen The ButterflyEffect 2 igår (visste inte ens att det fanns en tvåa, finns tydligen en trea också?) Den var rätt B, men det är handlingen jag är ute efter. De flesta har väl sett ettan? Den är skitbra! Den handlar om samma sak. Om att huvudpersonen kan gå tillbaka i tiden genom att titta på bilder eller läsa texter och ändra sin framtid genom att göra andra val.

Tänk så mycket som kan förändras bara genom att göra en sak annorlunda, ett telefonsamtal eller något annat?
Nu menar jag inte valen man gör som vem man ska bli tillsammans med, var man väljer att flytta, vilken lägenhet man köper. Jag menar inte besluten som man själv tar, utan Ödet! Sådant man inte kan styra över, tillfälligheterna som gör att en viss situation uppstår.

Tillexempel om man är med om en trafikolycka, Man kommer nog alltid att tänka: Tänk om man hade kört en minut tidigare så hade det aldrig hänt?! Tänk om man inte hade blivit försenad pga att det kom besök, tänk om besöket aldrig kommit om man inte svarat på det samtalet? Tänk om man inte hade åkt någonstans överhuvudtaget den dagen? Man hade inte åkt dit om inte hon hade fyllt år, hon hade inte fyllt år om hennes föräldrar inte hade haft sex just den dagen, för då hade hon inte funnits, hennes föräldrar hade inte haft sex om dom aldrig hade träffats, dom hade aldrig träffats om dom inte hade varit ute just den kvällen, dom hade aldrig varit ute just den kvällen om inte hennes vän tvingat med henne ut... osv...

 
Och så kan man tänka om sitt eget liv också: Allt man gör, bestämmer hur ens framtid kommer att se ut. Jag hade inte haft vissa av de vänner jag har idag om vi inte hade gått i samma klass.  Jag hade inte jobbat där jag jobbar idag om jag inte hade fått praktik där, jag hade aldrig träffat den som kom att bli min sambo om jag inte hade jobbat där, jag hade inte haft lägenheten jag har idag om jag inte träffat honom. Jag hade inte ens bott här om vi aldrig hade flyttat hit, då hade jag kanske bott kvar i Värmland? etc.... Så här kan man tänka hur länge som helst..
Tänk att man kunnat ha ett helt annorlunda liv idag om man hade gjort EN sak annorlunda!!  


Flummig text, men någon kanske förstår hur jag menar?!




Kommentarer
Postat av: Anonym

Du hade aldrig träffat han om inte en speciel person hade tvingat dej att ta jobbet på Metso. Tänk på de.

2010-03-31 @ 21:56:27
Postat av: Zlatan

Det är bara en film!

Men den är djup och cool!

2-3 kan man dränka i ån!!

2010-03-31 @ 22:39:34
Postat av: Paulina

Du som kommenterar anonymt: Jag förstår inte vad du menar? Vad jag minns så var det ingen som "tvingade" mig att börja jobba där. Men du som verkar veta kan ju förklara vad du menar?



Zlatan: Jag håller med :)

2010-03-31 @ 23:03:53
URL: http://mepaulina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0