Sizes...


Det är så mycket snack om size-0 och smal-ideal när man kollar runt på olika bloggar och debattartiklar. Jag undrar hur man kan hålla samma samtalsämne aktuell så länge utan att folk tröttnar. Jag har i alla fall läst så mycket om det så nu vill jag ge min egen åsikt.


Folk förstår inte att det är lika svårt för en smal människa att gå upp i vikt som för en tjock människa att gå ner i vikt, om inte svårare! Är man smal och har bra ämnesomsättning så är det inte så jävla lätt att gå upp i vikt! (Om man inte vill äta chips, godis och fett varje dag förståss, men det hade ju bara blivit massa fett och det är inte nyttigt alls för kroppen) Hellre vara smal och frisk i så fall.  (orkar inte höra att det är jobbigt för större människor, att dom inte kan gå ner osv. För många är det ren LAThet! Hade de ätit rätt och tränat ordentligt kan dom också gå ner i vikt).

Jag har själv aldrig haft problem inom detta området då jag alltid har varit smal. Inte jättesmal men lagom.
Jag har aldrig behövt tänka på vad jag äter eller inte får äta. Jag har alltid ätit vad jag vill och känner för, och hur mycket jag vill. så det är inget man styr över. Har aldrig ägt en våg ens. Jag är naturligt smal.
Alla människor är olika, Vissa är naturligt smala, andra inte. Thats it!  Ändå får alltid smala tjejer höra saker som att dom inte är någon bra förebild osv.

Modevisningar och modellbilder upprör och det kommer alltid upp en massa kritik och kommentarer om hur ”för smala” modellerna är, hur fel och hur omoraliskt det är att plåta smala modeller och att man borde ha "normala kvinnor” till de olika kampanjerna.
Många av de modellerna kanske äter onyttigare än vad andra gör men de har en bra ämnesomsättning. Det finns faktiskt folk som ÄR smala och inte går en massa dieter för att se ut så! Alla är inte offer för en "ond självsvält och medias påtryck". Folk kan vara smala av naturen!
Och om man ska snacka om hur ohälsosamma dom är så är det inte heller särskilt hälsosamt att vara överviktig. Det är minst lika farligt och det för med sig hjärtsjukdommar m.m.

Jag har själv fått höra en massa kommentarer om att man borde gå upp i vikt lite, att man ligger under i BMI, att man är så tunn, att man är nära på att vara sjukligt smal, att man blir smalare och smalare… Har fått höra detta under tiden jag växte upp av både vuxna och kompisar som själva varit lite större än mig. Jag stör mig så jävla mycket på folk som säger sånt!!! Hur skulle det låta om jag svarat tillbaka: ”Ja, och du blir bara tjockare och tjockare för varje dag som går” Då skulle det direkt bli fel. Vad är skillnaden egentligen?
Folk tar sig den friheten att säga sånt till smala människor, många kan ge riktigt spydiga kommentarer  till tjejer som är smala precis som att det inte skulle såra. (Jag har aldrig blivit sårad eller ledsen av detta då jag har trivts med att vara smal och endast ser det som en fördel) men vissa lider ju faktiskt av det! Medan när en större människa eller ”naturliga” kvinnor är modeller så hyllas dom till skyarna…. VEM bestämmer vad som är naturligt??? För vissa är det naturligt att vara jättesmal!!

Hur kan det vara Ok att en smal människa är äcklig men att en fet människa är naturlig? Vad rättfärdigar det ena men inte det andra? Det har alltid varit mer accepterat att klanka ner på smala än tjocka. Så fort man säger något mot någon tjock så är det mobbning.(?)


Självklart tycker jag också det är sjukt att endast ha så tunna tjejer som ideal, det borde kanske vara lite mer blandat. Jag förstår att det skapar problem för många som redan som små kanske börjar tänka på bantning i tidig ålder och i och med detta medför sjukdomar som anorexi, bulimi, osv.

Och sedan har man hört så mycket också om vilka krav vissa modeller har och hur osunt liv dom lever, vissa har t.o.m dött av det. Många modellagenturer i Spanien t.ex kräver att dom ska vara näst intill bara skelett. Och självklart tycker jag inte heller det är OK, Så visst är jag också emot det till viss del. Men detta gäller inte alla som är smala!

Och ibland blir jag förvånad när man kollar på t.e.x Gina, vilka små kläder dom har. Samma när det gäller BH:ar. Kollar man på underkläderna på Gina eller H&M är dom flesta BH:arna gjorda till små bröst? Kanske upp till storlek C, nu menar jag dom fina BH:arna! (sen finns det ju tant-Bh också i större storlekar.) Men det är precis som allt är format till en sorts kropp. Om man kollar Sveriges befolkning tror jag inte ens hälften passar in i den smala mallen. Så visst håller jag med om att det går till överdrift.








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0