Spöke eller Sömnparalys ?



Är så glad att jag äntligen har hittat vad det är för ”fel” på mig!
Jag har ju länge undrat vad mina skumma upplevelser har varit för något... Ni som läst bloggen en längre tid vet vad jag pratar om.

En liten sammanfattning till er andra: Det började för ca 1,5 år sedan. Händer bara när jag är ensam och när jag är i det tillståndet då jag antingen håller på att somna eller vakna... Det kan vara att jag SER någon, HÖR någon eller KÄNNER något.
Jag ligger som vanligt på sängen, vaken, och har ögonen öppna.... Och plötsligt kan jag se en människa komma in i rummet, detta känns SÅ VERKLIGT så jag verkligen tror att det är på riktigt varje gång, Ibland är det så att jag HÖR sljud, både röster som säger mitt namn och jättehöga ljud inne i lägenheten, och ibland känner jag beröring, känner att någon tar på mig.  Ibland känner jag någon bakom mig, att ”den” rör mig eller viskar i mitt röra, och jag KAN INTE vända mig!!!
Det  är riktigt äckligt eftersom jag är helt vaken, men jag kan inte skrika, röra mig eller nåt! Kan knappt andas så jag får panik! Känner bara någonting över mig, Det är så jävla hemskt! Det är precis som att mågon håller fats mig, HÅRT!
Helt plötsligt släpper det och jag kan röra mig igen, men just dom minuterna är så himla plågsamma och jag är så jävla rädd så jag bara vill dö.
(Jag skrev ett inlägg om detta den: 3 september 2009.)


När jag berättat det för folk så kollar dom på mig som att  jag är tokig, :P Det förstår jag! Låter jävligt konstigt. Men det är sant alltihopa! Det har varit så illa att jag t.o.m har fått prata med läkare p.g.a sömnbrist, men de har bara gett mig lugnande. (som jag inte har tagit)

Men efter mkt googlande insåg jag at jag lider av sömnparalys/sömnförlamning. (låter väldigt logiskt?!) Och där beskriver dom det EXAKT som jag känner det!

Delar Hämtade från Wikipedia: (väldigt intressant)
Sömnparalys eller sömnförlamning är ett förlamande tillstånd som kan uppkomma när man håller på att somna eller vakna. Under REM-sömnen stänger hjärnan av de flesta av kroppens viljestyrda muskler för att man inte ska röra sig när man drömmer. I detta fall stängs Muskelkontrollen av för tidigt eller slås på för sent så att man inte kan röra sig trots att man är vaken! Vilket oftast resulterar i panik när tillståndet uppkommer.

Vissa människor kan få hallucinationer av olika slag när de är i sömnparalys, Dessa kan bestå i skräckfyllda känslor av att någon är i rummet eller vid sängen samtidigt som man själv inte kan röra sig. Den förlamning och de hallucinationer man upplever vid sömnparalys, är således delar av REM-sömnen som stannat kvar trots att man redan har vaknat. Ofta känns det som om man inte kan andas, som om man håller på att kvävas.

Sömnparalysen har ofta tolkats som att ett demoniskt väsen sätter sig på den sovandes bröst, ofta sammankopplat med en känsla av andnöd. Därav känslan att någon håller fast en.

I religiösa sammanhang, tror man att det är två demoner Incubus och Succubus, av manligt och kvinnligt kön som under sina nattliga besök har sex med sina offer. Det så kallade "alien abduction"-fenomenet tros vara en modern variant av förloppet. telepatiskt paralysera sina offer, påfallande ofta i dennes sovrum, gör anatomiska undersökningar, inte helt sällan av sexuell karaktär.


Väldigt läskigt men Intressant! Skönt att få ett ord på det och veta vad det är. Kroppen ar liksom avslagen men hjärnan har vaknat till liv lite tidigare och på så vis spelar spratt med mig.


Kommentarer
Postat av: snoffan

Läskigt! stackars gumman <3

2010-08-09 @ 20:13:36
Postat av: Sofie

Skönt för dig att du fått ord på vad det är raring! :) Hoppas det inte händer fler gånger och/eller att du inte blir rädd om det skulle hända nu när du vet vad det är! :) <3

2010-08-10 @ 14:17:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0