Hypnagoga och hypapompa

Ni som följt mig när vet att jag haft problem med sömnparalyser tidigare....det var HEMSKT och nog det värsta jag upplevt i mitt liv, varje gång! Jag hade det ganska ofta under en lång period och jag lovar att jag bara ville dö varje gång det var dags...
Vi började prata om det idag med snuffi och henke och började tänka på det igen... Googlade lite och hittade detta... Lång text men intressant... Läs om du orkar :)
Känner igen mig i så mycket...


"HYPNOPOMPA hallucinationer är hallucinationer som uppkommer i samband med uppvaknandet.

Tillståndet antas uppkomma genom ett ofullständigt uppvaknande från REM-sömn, där effekten blir att delar av hjärnan fortfarande befinner sig i REM-sömn när man är vaken, och att man alltså drömmer vaken. Hypnopompa hallucinationer kan förekomma som isolerat fenomen, men kan också vara ett delsymptom i vissa sömnstörningar. Sömnparalys förekommer ofta tillsammans med hypnopompa eller hypnagoga hallucinationer, och det sammanhänger med att den bakomliggande uppkomstmekanismen, det vill säga ett ofullständigt uppvaknande från REM-sömn, är gemensam för både sömnparalys och hypnopompa hallucinationer.


HYPNAGOGA är hallucinationer som uppkommer i samband med insomnandet.

Hallucinationerna är ofta visuella och/eller audiovisuella, men det förekommer även dofter eller känningar etc. Det är ett fenomen som skiljer sig från drömmar i den meningen att man är vaken och medveten om detta. (!)

Vissa människor lider av en återkommande kombination av sömnparalys och skräckfyllda hypnagoga hallucinationer när de gått och lagt sig för att sova. Hallucinationen kan bestå i att en varelse rör sig i rummet eller är vid sängen och betraktar en själv, samtidigt som man inte kan se dem eller röra sig.

Andra fenomen som förekommer i samband med hypnagoga är:

-En känsla av att man faller
-Rädsla
-Känslan av någon sorts närvaro
-Vibrationer
-En känsla av att man svävar
-Ologiska rörelser (ibland känslan av att "glida" av sängen, eller till och med glida uppför väggen)
-En tryckande känsla (oftast på ryggen och i bröstet)
-Örontjut

Olika människor är olika känsliga för detta fenomen ( varierande "hypnagogisk förmåga"). De flesta människor drabbas endast vid enstaka tillfällen, och oftare hos de som upplever en period av ovanligt stor psykisk anspänning."



För övrigt hade vi en supertrevlig kväll och åt riktigt goda räkmackor!! Och julmust :))


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0